19.02.2025 11:54
Деякі питання оформлення спадщини

Сьогодні питання спадкування для наших громадян є дуже актуальним. Однак, при оформленні спадщини спадкоємці іноді стикаються з перешкодами, які ускладнюють реалізацію їх прав на спадкування.
Однією з таких перешкод - є наявність технічних помилок у відомостях Державного реєстру щодо права власності спадкодавців.
Пункт 66 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, передбачає, що за заявою спадкоємців може проводитися лише державна реєстрація набуття права власності.
Абзацом другим частини другої статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»(далі - Закон) зокрема, передбачено, що у разі якщо після отримання заявником документів за результатами розгляду заяви виявлено технічну помилку, допущену під час внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права, обтяження речових прав, зокрема помилку у відомостях про субʼєкта речового права, обтяження, відомостях про речове право, обтяження, відомостях про нерухоме майно, у тому числі його технічних характеристиках, або якщо відбулося виправлення такої помилки в документах, що подавалися для державної реєстрації прав, або відбулася зміна адреси обʼєкта нерухомого майна, такі помилки, відомості виправляються державним реєстратором на підставі заяви особи, відомості про речові права, обтяження речових прав якої містять таку помилку, відомості.
Враховуючи ці дві норми чинного законодавства реєстратори та нотаріуси відмовляли спадкоємцям у виправленні технічних помилок у записах Державного реєстру прав, які стосуються майна спадкодавців.
Непоодинокі випадки таких відмов, зокрема нотаріусами зустрічаються і сьогодні.
У звʼязку з цим хочемо звернути увагу, що 07.09.2023 року Міністерство юстиції України було надано розʼяснення щодо порядку виправлення технічних помилок у записах Державного реєстру прав під час оформлення свідоцтв про право на спадщину за заявами спадкоємців.
У даному розʼясненні Мінʼюст зазначає, що за своєю правовою природою технічна помилка не впливає на відповідне речове право, на можливість здійснення власником правомочностей щодо майна. Як наслідок, ні профільним Законом, ні Законом України «Про нотаріат» не передбачено підстав для відмови у проведенні державної реєстрації прав чи вчиненні нотаріальних дій за наявності технічної помилки в Державному реєстрі прав.
Отже, нотаріус за умови наявності для цього документальних підстав під час оформлення спадкових справ спадкоємців та проведення державної реєстрації може виправляти технічну помилку, допущену в Державному реєстрі прав.
Також МЮУ звертає увагу, що однією із засад державної реєстрації прав є гарантування державою обʼєктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження.
Саме з цією метою в Законі з-поміж усіх учасників цивільно-правових відносин, що можуть заявляти свої речові права на нерухоме майно, обтяження таких речових прав та є учасниками реєстраційної процедури, виокремлено такого учасника як спадкоємця - у разі оформлення спадщини, до складу якої входять речові права на нерухоме майно, що підлягають державній реєстрації згідно з Законом.
Враховуючи викладене, Мінʼюст вважає, що у випадках, передбачених частиною другою статті 26 Закону, у разі смерті особи, відомості про речові права, обтяження речових прав якої містять помилку, заяву про виправлення такої помилки може бути подано спадкоємцем померлої особи.